Προσωπικά εργαλεία

Να ζωντανέψουν οι μαθητικές κοινότητες ζητούν μαθητές και μαθήτριες

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε την άνοιξη του 2017 με πρωτοβουλία του Συνηγόρου του Παιδιού, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, δείχνει ότι μαθητές και μαθήτριες πιστεύουν ότι οι μαθητικές κοινότητες μπορούν να βοηθήσουν στη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου, αν υποστηριχθούν σωστά από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με ερωτηματολόγιο στο οποίο απάντησαν ανώνυμα 37.488 μαθητές και μαθήτριες από 377 γυμνάσια και λύκεια όλης της χώρας.

Να ζωντανέψουν οι μαθητικές κοινότητες ζητούν μαθητές και μαθήτριες

Από το βίντεο "Δημοκρατία στα Σχολεία" των μαθητών Ε'-ΣΤ' τάξης του Δημοτικού Σχολείου Αργυρούπολης Ρεθύμνου

Δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έρευνας έδω!

Σύμφωνα με την έρευνα και τις απαντήσεις των μαθητών:

  • το 88% συμφωνεί ότι οι μαθητικές κοινότητες αν ανανεωθούν και υποστηριχτούν μπορούν να βοηθήσουν την καλύτερη λειτουργία της σχολικής ζωής
  • το 79% συμφωνεί ότι χρειάζεται να ορίζεται ένας/μία εκπαιδευτικός για κάθε τμήμα, υπέυθυνος/η για τις μκ., που θα παίρνει κατάλληλη επιμόρφωση και θα έχει διαρκή συνεργασία με το τμήμα
  • το 71% συμφωνεί με την παρουσία του/της υπεύθυνου/ης εκπαιδευτικού στις συνελεύσεις των τμημάτων, τόσο στο γυμνάσιο όσο και το λύκειο, για να βοηθάει τις διαδικασίες χωρίς να παρεμβαίνει στις συζητήσεις
  • το 87% συμφωνεί ότι στην αρχή της χρονιάς πρέπει να αφιερώνεται τουλάχιστον μία εκπαιδευτική ώρα σε κάθε τάξη για την ενημέρωση και κατάλληλη προετοιμασία των μαθητών σχετικά με τη λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτωνδημοκρατια στο σχολειο
  • το 77% συμφωνεί ότι πρόεδρος των 5μελών και 15μελών συμβουλίων πρέπει να ορίζεται ο μαθητής / η μαθήτρια που είναι πρώτοι στις ψήφους στις εκλογές
  • το 60% συμφωνεί ότι για να εκπροσωπούνται όλες οι τάξεις και τα τμήματα στο μαθητικό συμβούλιο του σχολείου, αυτό είναι καλύτερο να αποτελείται από τους πρώτους/τις πρώτες σε ψήφους από κάθε τμήμα (αυτή η πρόταση έχει διατυπωθεί από μαθητές στον Συνήγορο)
  • το 87% συμφωνεί ότι οι διευθυντές του σχολείου οφείλουν να καλούν τακτικά όλα τα μέλη του σχολικού μαθητικού συμβουλίου για να συζητούν θέματα σχετικά με τη λειτουργία του σχολείου
  • το 69% συμφωνεί ότι σε κάθε σχολείο, εκτός από το σχολικό µαθητικό συµβούλιο και τα 5µελή συµβούλια των τµηµάτων, µπορούν να συγκροτούνται και άλλες οµάδες µαθητών, όπως οµάδες διαµεσολάβησης, φιλίας και αλληλεγγύης, καλλιτεχνικής δηµιουργίας, κλπ

Ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο της αποστολής του ως Συνήγορος του Παιδιού, έχει στείλει τις προτάσεις του στο Υπουργείο Παιδείας για την αναθεώρηση της ισχύουσας νομοθεσίας αλλά και για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μαθητών, έτσι ώστε τα μαθητικά συμβούλια να αποτελέσουν στην πράξη θεσμό προώθησης και εμπέδωσης της δημοκρατίας στο σχολείο.

Διαβάστε περισσότερα:

Δελτίο Τύπου Συνηγόρου (15.9.2017)

Eρωτηματολόγιο για τις μαθητικές κοινότητες και  επιστολή προς μαθητές/τριες 

Προτάσεις της Βουλής των Εφήβων για την αναθεώρηση του Κανονισμού (2014)